Mr. Milyoner

Tasarruf + Birikim + Yatırım = Finansal Özgürlük

Ev Almak Akıllı Bir Yatırım mıdır?

Sakın bu yazıyı babam okumasın! Çünkü başlığı görür görmez vereceği tepkinin şu olacağına eminim: “Lafa bak, ev almak tabii ki de akıllı bir yatırımdır, PEH!” Hayatı boyunca yaptığı tek yatırımın ev almak olduğu düşünülürse 🙂

Belki siz de bu yazının başlığını garipsediniz, ev almanın akıllı bir yatırım aracı olduğunu düşünüyorsunuz. Ama bir durup soluklanalım, her eğitimli ve parasını doğru kullanmayı düşününen bireyler olarak sorgulayalım, bakalım öyle mi?

 

Başkasının Yumruğunu Yemeyen Kendisininkini Balyoz Sanırmış

Bakalım bizde kim yiyecek yumruğu?

Yine mi atasözüüüü?! Evet kullanışlılığı yüzlerce yıldır ispatlanmış sözleri neden kullanmayalım 🙂 Daha önce ‘Dünyada Mekan, Ahirette İman! ve ‘Su Akar Türk Bakar‘ sözlerini başarılıyla kullanmıştık. Başkasının yumruğunu yemeyen kendisininkini balyoz sanarmış atasözünü bizzat kendim yaşadım! Ortaokulda Deliyürek dizisiyle yetişen bir nesilden geldiğimden, o dönemler kendimi çok güçlü ve yenilmez sanardım. Şimdi oğlumun kendini Iron-Man kadar güçlü sanması gibi 🙂 Ama olmadığımı ilk yumruk yediğimde anlamıştım 😀

Bu atasözünün ev almakla ne alakası var şimdi diyorsunuz. Ekonominin en temel prensibiyle alakalı çünkü!

Fırsat Maliyeti (Opportunity Cost)

Kıtlık denilen gerçek, insanların kaynaklarla hangi istekleri karşılayacakları konusunda bir karar vermelerini bir seçim yapmalarını zorunlu kılar. Böyle bir seçim yapılınca da, sınırlı kaynakları sınırsız isteklerden bir bölümünü karşılamak için kullanmaktan vazgeçilmiş olunur. Bu bağlamda kıtlık, bir şeyi elde etmek için bir başka şeyden vazgeçilmesini, kısaca değiş-tokuş gerektirir. İktisatçılar bir şeyi elde etmek için vazgeçilen en iyi alternatife, fırsat maliyeti veya vazgeçme maliyeti (alternatif maliyet) derler.

Kaynak: Prof. Dr. Erdem M. Ünsal

Örnek vermek gerekirse; bir miktar paramız (100.000 TL) var ve yatırım yapmak istiyoruz, iki alternatifimiz var: Ev almak veya mevduat olarak faizde değerlendirmek. Şimdi eğer ev alırsak evin değeri bir yılın sonunda 110.000 TL , parayı bankaya koysaydık 115.000 TL olacağını düşürsek ev almayı seçtiğimizde 5.000 daha fazla kazanacağımız faiz gelirinden vazgeçmiş oluyoruz. Bu durumda fırsat (vazgeçme) maliyetimiz kazanamadığımız 5.000 TL olur.

Ev almanın getirisini başka bir değerle karşılaştırmazsak onu çok iyi sanabilir ve yanılabiliriz. Bu yüzden ev almanın yumruğunu başka yumruklarla karşılaştırmalıyız!

 

Enflasyon Canavarı vs Ev

İlk karşılaştırma zorlu bir canavarla, enflasyonla! Bizim gibi gelişmekte olan ülkelerde yaşayan ölümlülerin başının belası enflasyon. Her yıl cebimizdeki parayı çalan ve et-benzin-araba fiyatlarını uçuran orta-direk düşmanı. Tanımıyla fln kafa şişirmeyeceğim, bu blog yazısını bulup okuyan biri ne anlama geldiğini biliyordur.

İnternette ev fiyatlarının artışını ‘bilimsel yollarla’ hesaplamış bir gösterge ararken TCMB ve REIDIN tarafından hazırlanmış dataları buldum. Kendim excelde bunlarla tablo grafik falan yapayım derken,  Google “Burda yapılmışı var!”** dedi ve çok güzel bir çalışma buldum. Dr. Yener Coşkun (twitter’dan takip etmenizi tavsiye ederim, bilgilendirici paylaşımlar yapıyor) tarafından hazırlanmış, Konut Fiyatları ve Yatırımı: Türkiye için Bir Analiz isimli bir makale. Kendisinin müsaadesiyle burada biraz paylaşarak değerlendireceğim.

ev almak akıllı bir yatırım

2007-2015 Türkiye Konut Fiyat Endeksi ve TÜFE (Enflasyon) Kaynak: Dr. Yener Coşkun

Bu grafikte tüm Türkiye ve bölgesel olarak konutların fiyatlarının artışı ile TÜFE’nin karşılaştırmasını görüyoruz. Sadece İstanbul ve Adana (o da sadece çok kısa bir süre) 8 yıl süresince enflasyona (TÜFE) karşı pozitif bir getiri sağlayabilmiş. Bütün Türkiye için 8 yıl sonunda artış %83, enflasyon %91 olmuş, yani ev alan biri enflasyon kadar bile getiri sağlayamamış! Yani enflasyonun yumruğu emlağı biraz dağıtmış..

 

Mevduat vs Ev

İlk müsabaka ev yatırımı için pek iyi geçmedi, yumruğu yedi devrildi! Daha enflasyonu bile yenememiş bir yatırım bakalım mevduat faizi karşısında ne yapacak?

  • 500.000 TL’ye bir ev aldığımızda 8 yılın sonunda değeri 915.000 TL oluyor.
  • 500.000 TL’yi bankaya yatırınca 8 yılın sonunda değeri 1.200.000 TL oluyor!!!***

Ev alan birinin fırsat maliyeti (bir nevi kazanamadığı) tam 285.000 TL! Hiç emlakçıydı, tapu devir işlem ve harcıydı diye uğraşmadan götürüp bankaya yatıran biri çok daha fazla kazanıyor...

 

Sonuç: Ev Almak Akıllı Bir Yatırım mı?

Tek cümleyle; ev almak akıllı bir yatırım değil! Biliyorum bana inanmayacaksın baba, ama öyle! Ev eskidi tamirat lazım, emlak vergisi yatır vs uğraşmadan temiz temiz paranı bankada değerlendirmek daha kazançlı. Bunun istisnaları olabilir; eğer konut piyasasını çok iyi biliyorsanız uzmanlığınızla spesifik olarak değerlenecek bir konut bulabilirsiniz. Fakat benim gibi küçük yatırımcının ruhsatlar, izinler, yeni yapılacak projeler, inşaat kalitesi gibi uzmanlık gerektiren noktalarda ciddi bilgi eksiği olacaktır. Bu nedenle Mr. Milyoner’in kanaati; yatırım amacıyla ev almayın!****

 

Mr. Milyoner’den daha fazla küçük yatırımcı için değerlendirmeler için Twitter, Facebook ve Instagram hesaplarından takipte kalın!

Lütfen görüşlerinizi iletin, beğendiyseniz sosyal medyada paylaşın! Teşekkürler

 

** Cem Yılmaz’ın meşhur skecini hatırlamayanlar için:

*** TCMB’nin https://evds.tcmb.gov.tr/ websitesinde yayınladığı yıllık mevduat faizi datası kullanılarak 8 yıllık getiriyi hesapladım.

**** Bu yazıdaki görüşler kendi değerlendirmelerimdir, yatırım tavsiyesi değildir! Herkes araştırması sonucu kendi kararlarını vermelidir.

Beğendiysen paylaş lütfen!
  • 3
    Shares

Previous

Harcamalarınızın Farkında Mısınız?

Next

Saygın Kadın, Saygın Toplum

32 Comments

  1. Burak

    Bu dediğin bu dünya için geçerli ya diğer taraf ?

    • ben de bu dünya işlerine bakıodum, diğer taraf için henüz kendim çözemedim mevzuyu.. ama anlatırsan dinlemek isterim

  2. Emeğinize sağlık lakin bilmeyene bunu anlatmak çok zor takdir edersiniz ki “Aman evim olsun” diye inanılmaz kampanyalara insanlar bana göre geleceklerini ipotek altına alıyorlar. Yatırım araçlarına yönelik çeşitlilik önemli, vadeli mevduat, faiz, enflasyon, usdtry, hisse ve altın konusunda farklı zamanlarda yatırımlarımızı değiştirerek gayrimenkul yatırımından daha fazla elde edebiliriz. Ama en önemlisi BİLGİ GÜÇTÜR.

    • bravo, bilginin önemini belirtmeniz harika! aslında elimden geldiği kadar basitleştirerek anlattım, ama gayrimenkulun adi üstünde likit olmaması, idame-bakım masrafları, deprem vb doğal afet riskleri gibi daha çok negatif etken var bahsedilebilecek. dediğiniz gibi ön yargıları değiştirmek zor..

  3. kursad

    2015-2017 verilerinin de olduğu bir grafik olsa daha iyi olurdu .birde enflasyon karşısında mevduat ilişkisini gösteren bir grafik seçim konusunda daha netlik sağlardı.

    • REIDIN verileri halka açık olmadığı için yapamadım, ama TCMB verileriyle hem güncel hem de diğer yatırım araçlarıyla (dolar, euro, altın) karşılaştırmalı bir yazı için çalışıyorum

  4. Merhaba, görüşleriniz için teşekkürler. Bu konuyla alakalı değil ama benzer bir sorum olacaktı nasıl ulaşabilirim size

  5. Mustafa

    Teşekkürler Mr. Milyoner,

    Getiri elde etmek (kira geliri) amacıyla ev alındığı zaman, ev yaklaşık 20 yılda kendini amorti ediyor. Bu sürede ev değer kazanıyor diyecekler olacak. Evet kazanıyor ama yıpranma, masraflar gibi bir sürü de kayıp olacak…

    Açıkçası yatırım olarak ev bana da mantıklı gelmiyor (yukarıda bahsettiğin istisnalar hariç.)

  6. Murat

    Yalniz ev aldiginizda kira odemiyorsunuz. Parayi ev yerine faize yatirinca kira maliyetiniz de olacak. Bunu da eklemeniz gerekirdi. 8 yilda en az 150 bin kira icin odersiniz.

    • Doğru, ama bu yazıda yatırım amacıyla alınan ev için bakıyoruz. Kesinlikle tavsiyem oturduğunuz evin sahibi olmanız.

  7. Burak

    Yalnız şunu atlamış eğer evin yoksa ayda 1000 lira kira yılda 12000 lira kira ödemekten kurtulursun bankadaki paranın içinde oturamazsin ama evde oturursun ayrıca 2. Bir ev alsan bile aylık 1000 TL kira gelirin olur yılda 12000 lira gelir elde edersin yani senin hesaba göre 1 yılın sonunda 100binlik ev 110000 olur ayrıca 12000 de kira gelirin toplam 122000 gelir elde etmiş olursun bunu atlamissin

    • haklısınız bu yazıda kiradan da bahsetmek gerekirdi.

      bu yorum kısmında kısaca değineyim. öncelikle başka bir arkadaşın sorusunda cevap verdiğim gibi kesinlikle oturduğunuz evin sahibi olmanızı öneririm, ben de öyle yaptım. ama yazının konusu ev alarak yatırım yapılır mı üzerine. yatırım amaçlı alınan evin kira geliri olsa da başka bir çok maliyet de oluşmaktadır: emlak vergisi, kira gelirinden verilen gelir vergisi, dask, evin amortismanı, boya, arıza tamirat gibi demirbaş maliyetleri, deprem sel gibi doğal afet riskleri vb.

      Ayrıca TR şartlarında yıllık kira/evin fiyat oranı yaklaşık %4tür, sizin bahsettiğiniz gibi 100.000TLye aldığınız bir evden 1.000 TL kira geliri almanın pek mümkün olduğunu düşünmüyorum, keşke öyle olsaydı. eviniz hiç boş kalmadan kiraya verilse bile bahsettiğim maliyetleri kira getirisi ancak karşılayacaktır. kiracılarla uğraşmanız da cabası..

      • Ali

        Sayin mr milyoner

        Oncelike bahsettiginiz Bu tarz zararlar icin kiraciyla sozlesme imzalanir ve bolgeden bolgeye degismekle Birlikte bir veya daha fazla kira bedeli depozito olarak alinir,

        2. Olarak dediginiz gibi 100000 tllik bir evden 6000 tllik bir kira getirisi elde edersiniz lakin kiralar tamamen resmi alindiginda yaklasik yuzde 20 si vergi vs ile kaybolur geriye elinizde yuzde 4.8 lik bir ekstra yillik artis kalir.

        Bununla birlikte ve en carpici nokta ki siz buna hic deginmediniz. onemli olan evi aldiginiz ilk fiyattir, yani proje bazli satislarin proje bitis primleri bu grafiklerde yer almaz, reidin tcmb forbes vb kuruluslar yilin belli zamanlarinda belli bolgelerde n sayida konutun (sifir ve 2. El karisik bir sekilde) fiytlarinin fotosunu ceker ve bu grafikleri boyle olusturur. yani surada bir karma proje var topraktan alinca su kadar indirim oluyor vs vs gibi hesaplara girmiyorlar. Topraktan almak bir halk tabiri lakin ytirimcinin cok fazla tercih ettigi bir secenektir ve bir nevi muteaahhite finansor olarak insaatin bir kismina ortak olur bu da karliligini ciddi manada arttirir. Yani sizin 500 bin tl ye alinan dediginiz ev ornek veriyorum topraktan alindiginda standart yillik daire fiyati artisindan cok daha fazla bir artisi proje bitimine kadar ypmis oluyor (yani topraktan 400 e aliniyor 15 ayda yuzde 25 artis gosteriyor). Belli ki bir calisma yapmissiniz bir iddia ortaya koymussunuz ama sunu unutmayin gayrimenkul (arsa ev dukkan) dunyanin her yerinde yatirim aracidir ve cogu ulkede ozellikle gelismis ulkelerde bunun hakkinda ciddi fonlar olusturulmustur. tipki bizim ulkemizde yeni yeni olusturuldugu gibi.

        Turk insanini her konuda elestirebilirsiniz ama para konusunda neyin neyden karli oldugunu bizim halkimiz gayet iyi ayirt edebilir. Bu isin kolay bir denklemle de ayirt edebilirsiniz. Risk ne kadar fazlaysa karlilik o kadar fazladir. Simdi biraz karisik bir cumle kuracai bunu anladiginizda meselyi kavramis olacaksiniz, Topraktan alinan bir insaatin 10 yillik getirisinin turkiyenin en iyi faizli bankasindan daha az getirisi olma ihtimali yapilan insaatin bitirilememe ihtimali ile esittir 🙂 o insaat bitmisse o daha karli olacaktir (tabi bunlarin hepsi 2007 2015 araligi icin gecerli) yarin aylik faiz yuzde 60 olur ulkede insaat sektoru durursa o zaman baska :).

        • Ali Bey öncelikle bilgilendirici yorumunuz için teşekkürler, ben görüşlerinizden çok faydalandım, eminim diğer okuyucular da faydalanacaktır. bir kaç hususta kendi fikirlerimi belirteyim:

          1- kiracının vereceği anormal zararlar tabii ki karşılanır ama bir de evin normal kullanımından dolayı yıpranmalar olur. parkeler – seramikler yıpranır, su-elektrik tesisatı eskir, apartman su deposunu yeniler veya başka yeni icatlar çıkarır yönetim :), belediye asfalt döker para ister vs vs. ben yaklaşık 8 yıldır oturduğum evin sahibiyim. kendi tecrübemle sabit; evin masrafı bitmiyor! ayrıca babamın kiracılarla yaşadığı maceraları gördükten sonra ben kiracıyla uğraşamam 🙂

          2- kesinlikle katılıyorum, özellikle yeni çıkan torba yasayla kira gelir vergisindeki götürü gider oranı %25’ten %15’e düşürüldü ve ödenecek vergi de artacak,

          3- evin topraktan alınması, bakın bu konu çok risklidir. dediğiniz gibi eğer müteahhit binayı yapıp teslim ederse güzel, peki ya kaçıp giderse? firması batarsa? Sizin örnekten gidelim 400.000 TLye projeden eve girdiniz, kazanç beklentiniz %25 olsun dediğiniz gibi kar beklentiniz 100.000 TL. Peki ev yapılmayıp teslim edilmezse zararınız? O da bütün anaparanız 400.000 TL. Bütün anaparanızı riske ederek yatırım yapıyorsunuz! Ama parayı bankaya yatırırsanız 100.000TLye kadar devlet garantisinde (faiz dahil) ve bu her banka hesabınız için ayrı ayrı geçerli, örnekteki 400.000 TLyi 4 ayrı bankaya yatırırsanız bankalar batsa bile paranızı devletten faiziyle alırsınız.

          Sonuç: dediğiniz noktalara katılıyorum, topraktan ev alıp yüksek kar etmek mümkün ama yazıda da bahsettim, gayrimenkul uzmanlık gerektiren bir iştir, konuda bilginiz tecrübeniz varsa çok kar edebilirsiniz, ama benim noktam sıradan küçük yatırımcıya göre bir değerlendirme. dediğiniz gibi ne kadar risk o kadar kar, ama müteahhitin kaçıp gitmesi kabusları görmek yerine gönül rahatlığıyla birikim yapmayı tercih ederim. kiracız ve dertsiz 🙂

          selamlar.

        • ahmet

          Ali beyin bahsettigi topraktan ev alip kar etme donemi 2012 2013 gibi bitti Turkiye’de. simdilerde topraktan ev alanlar ayni bolgede benzer evlerin ikinci el fiyatlarindan daha pahali aldiginin farkinda bile degil. Proje reklamina gorseline vs. inanip aliyor. Evet Turkiyede bi ara gayrimenkulden iyi para kazanildi fakat o deniz coktan bitti. Simdi birakin borsa vs ile kiyaslamayi ev fiyatlari enflasyonun bile gerisinde kaliyor. Istanbulda kira carpanlari 300 olmus. Oturmak icin ev almak bile mantiksiz su durumda birakin yatirim icin almayi.

  8. Maho aga

    Yarim doktor adami candan yarim bilgi ile yapilan yatirim paradan eder.Bu yazida 8 yil sonunda 53.000 liralik amortisman yanlis hesaplanmış. Evin amortismani inşa bedeli olan 100-150000 tl uzerinden hesaplanir. Geri kalan 350.000 arsa payidir. 150.000 insa maliyeti olan evin 8 yillik amortismani 53.000 olmaz.

    Bundan önemlisi hesaplama icin aldiginiz zaman araligi faizlerin yukseldigi yani faiz getirisinin arttigi bir zaman araligi. Faiz artisi demek zaten otomatikman konut düşüşü demektir. Bu araliktan yola cikarak 7 yillik spesifik zamana bakip 50 yillik karar alinmaz. O istatistikleri 7 yil geriden degil 15 yil geriden bakarsaniz yani faizlerin dustugu zamanlari eklerseniz bu sefer tam tersi sonuc çıkacak en karlı yatırım konut olacak.
    O yuzden tek doğru yoktur sadece dogru zamanda girip dogru zamanda cikmak vardir.

    • Öncelikle yorumunuz için teşekkürler, cevaben:

      – “Bu yazida 8 yil sonunda 53.000 liralik amortisman yanlis hesaplanmış. Evin amortismani inşa bedeli olan 100-150000 tl uzerinden hesaplanir. Geri kalan 350.000 arsa payidir. 150.000 insa maliyeti olan evin 8 yillik amortismani 53.000 olmaz.”

      Cevap: Ev için amortisman değil onarım ve bakım maliyeti hesapladım, amortisman kelimesini de kullanmadım özellikle. bu hesaplamayı yaparken de evin kullanım ömründen yola çıktım. evin inşa bedeli olan dediğiniz 150.000 TL’yi kullanmak doğru bir sonuç vermeyecektir çünkü müteahhitin toptan malzeme alımı ve yine toptan işçilik maliyeti bizim gibi perakende yapılacak tamirattan çok daha ucuz olacaktır. Örneğin müteahhitin 7.000-8.000 TLye alıp taktıracağı mutfak dolabını, siz çok daha pahalıya alabilirsiniz (aynı kalitede). 9 yıllık bir ev sahibi olarak ve çevremdeki insanların da maliyetlerini göz önüne aldığımızda 8 yıl için 53.000 TL çok yüksek değildir. Siz ben çok daha ucuza mal ederim derseniz de (bu genel için doğru olmasa da) 10.000 TL bile kabul etsek bu sonucu değiştirecek bir etki yaratmayacaktır.

      – “Bundan önemlisi hesaplama icin aldiginiz zaman araligi faizlerin yukseldigi yani faiz getirisinin arttigi bir zaman araligi.”

      Cevap: Kullandığım Dr. Yener Coşkun Beyin çalışması 2007-2015 yıllarını kapsamaktadır. bu tarihler için hesaplamada faydalandığım TCMB EVDS (Elektronik Veri Dağıtım Sistemi) ortalama faizleri şu şekildedir:

      2007 17,40
      2008 17,54
      2009 11,18
      2010 8,73
      2011 9,52
      2012 9,59
      2013 8,19
      2014 9,82
      2015 10,15

      gördüğünüz üzere faizler artmak bir yana düşüş eğilimde. Hatta Türkiye tarihinin en düşük faiz oranlarıdır!

      – “O istatistikleri 7 yil geriden degil 15 yil geriden bakarsaniz yani faizlerin dustugu zamanlari eklerseniz bu sefer tam tersi sonuc çıkacak en karlı yatırım konut olacak”

      Cevap: Türkiye’de halka açık olan konut fiyat endeksleri 2007 yılından (Dr. Yener Beyin de kullandığı REIDIN datası) başlamaktadır. Keşke benim ulaşabildiğim (şirketlerin özel olarak yaptırdığı datalar varsa bulabilirseniz paylaşın lütfen) daha önceki dönemlere ilişkin -bahsettiğiniz gibi 15 yıllık- veriler olsa da hesaplasak. Ama siz konutun 15 yıl için “en karlı yatırım” olduğuna çok emin konuştuğunuza göre sanırım sizin bir çalışmanız var, eğer paylaşırsanız burada yayınlamaktan mutluluk duyarım.

      – “O yuzden tek doğru yoktur sadece dogru zamanda girip dogru zamanda cikmak vardir.”

      Cevap: Tek doğru yoktur katılıyorum. Zamanlama konusunda uzmanlığım yok.

      – “Yarim doktor adami candan yarim bilgi ile yapilan yatirim paradan eder.”

      Cevap: Kesinlikle katılıyorum!

  9. teres

    Burada bireysel yatırımlardan bahsediyoruz ama uzun vadede konuta yapılan yatırımın yaşadığımız makroekonomik düzen üzerinde olumsuz etkileri var ki bunu da yaşayarak öğreneceğiz toplumca.

    • Haklısınız, geçenlerde sokakta yürürken çok yeni ve havalı bir plazadaki devlet dairesini görünce şaşırdım. kapının önündeki güvenliğe sordum, binaya yeni mi taşındınız, kira mı fln diye. evet kira dedi. bölgeyi biliyorum, inanılmaz rakamda bir kira ödüyorlardır.

      sonra dedim ki devlet ne saçma işlere ne paralar harcıyor (büyük ihtimalle hatırlı bir kişinin plazası), gayrimenkule verdiği desteğin paranın %1’ini çok daha faydalı alanlara aktarabilir. fakat hiç kimse fırsat maliyetine bakmıyor! bu da dediğiniz gibi makroekonomik sonuçlar hep gözardı ediliyor.

      nasıl ki araba kullanırken tek maliyeti benzin masrafı sanıyorsak, gayrimenkul sektörüne de fiyat kazancı/kira getirisi dışında da bakabilmek gerek.

      teşekkürler yorumunuz için

  10. Mahir

    Merhaba çok güzel bir yazı.Ama şöyle bir genel duruma baktığımızda.Küçük yatırımcıya para harcama kontrolu sağlayarak milyoner olma vizyonunu katıyorsunuz.Türkiye de ev sahibi olan insanların %90 ı konut kredisi çekerek ev alıyorlar.Kendi evini aldıktan sonra yatırım aracı gözüyle değerlendiricek olursak yazınız kusursuz.Ancak benım cevrem de para biriktirip ev alan insan bulunmamakta.

    • Merhaba Mahir Bey,

      Konut kredisi ben de çektim, ama miktarı zamanlaması vs. çok önemli. Örneğin ev bedelinin %50 ve daha fazlası için kredi çekerseniz çok uzun süre boyunca yüksek miktarda faiz ödersiniz. Bunun kişiye özel şartlarda iyi ayarlanması lazım. Mesela verdiği kira yüksekse, faiz tercih edilebilir. Veya birikimlerinden kayda değer yatırım getirisi kazanan biri için de kira tercih edilebilir.

      Bu yazıda başlığı özellikle sadece yatırımla kısıtladım. Biraz yatırım perspektifi sadece ev almaktan ibaret olanlara yönelik bir manifesto amacıyla 🙂 başta babam olmak üzere 😀 Ama dediğiniz gibi konunun daha genele hitap eden yönüne bakmak için bir de konut kredisi ve oturulacak ev yönünden de değerlendirebiliriz.

      Bana yeni yazı fikri veren yorumunuz için teşekkürler 🙂

      • Mahir

        Ben tesekkur ederim cevabiniz icin 🙂

  11. Mustafa

    2013 103.000 tl alış 2016 283.000 tl satış
    2016 350.000 tl alış 2017 490.00 tl satış
    2017 2 ad 550.000 alış şuan inşaat aşamasında 2018 sonuna kadar tahmini satış rakamı 650 700.000
    2013 2016 kira getirisi hariç
    arsa yatırımı yapılmış olsaydı risk çok ama 103.000 tl olan arsa bugün 4.000.000 bununda ticaretle uzaktan yakından alakası yok tamamen şans

    • Merhaba,

      Bu yazıda arsa veya ticari gayrimenkule hiç girmedim. kapsamı sadece konut yatırımı için düşünebilirsiniz. Arsa özellikle dediğiniz gibi çok yükselme ve aynı zamanda hiç yükselmeme ihtimalleri barıdırıyor, şans.. Yine yazıda dediğim gibi uzmanlık gerektiren işler, bilgisi tecrübesi olanlar kar edebilirler. Ama küçük yatırımcı ve kendi gözümden bakmaya çalıştım.

      Teşekkürler.

  12. Tutumlu

    Emlak zengini olan Robert Kiyosaki’nin bütün kitaplarından öğrendiğim kadarıyla evi kaldıraç olarak kullanıyor.Paranın hepsini tek bi eve yatırmak yerine çok az bir peşinat ile mortgage kullanarak atıyorum 5-10 tane ev alıp kiraya vermiş.Eve eşya ve ek oda,ikinci tuvalet..vs eklettirerek hem 1+1 evi 2+1 hale getirmiş hemde eşyalı verince daha yüksek kira getirisi elde etmiş.Bu gelen kira gelirlerine yıllarca hiç dokunmayıp yine yeni ev için peşinat biriktirip böyle böyle ilerlemiş.Ev alırken de ya icradan yada paraya sıkışınlardan sıkı pazarlıkla değerinin çok altında almış böylece evin değeri artmasa bile kiradan yine kazanmış.Evin değeri şans eseri çok artarsa da satarsınız diyordu sizin için fazladan getiri olur asıl odaklanmamız nokta kira geliri diyor.Türkiye de kanunlar kiracılardan yana ve banka faizleri aşırı yüksek burada çok zor bu işler.

    • Evet Amerikada hem kredi faizleri düşük hem de evlerin kiraları da yüksek. Bizde ev fiyatı/yıllık kira çarpanı 23 civarı. Orada 15. Birçok büyük şehirde daha bile az. ayrıca kendi tecrübem de var, ilerde bahsedeceğim: bu şartlarda ben tercih etmiyorum.

  13. Hocam ekonomiden çok anlamam. Eğitimim tamamen farklı yönde. Ben de nacizane bir ev hesabı yaptım. Sanki ev almak karlı gibi geldi benim hesabıma göre…

  14. Uğur

    Mr. Milyoner yazınızda tek bir eksik var. Yatırım amacıyla evini alan evini kiraya verir. Örneğin 100.000 TL lik bir evin kirası (kalmadı ama basit hesap olsun diye) ortalama 400 TL olur. Dolayısıyla paranızı eve yatırdığınızda faiz ortamı yine %15 olsun ve ev fiyat artışı %10 kabul edelim(ki doğru bölge yatırımıyla %15 ten aşağı artmıyor). Bankaya yatırdığınızda gelir vergisi kesintisi ile %12 civarı elde edersiniz. Yani 12.000TL, Evinizin değeri %10 artarsa kira gelirinden de vergi verdiğinizi varsayalım aylık 3.840TL+10.000TL(değer artışı) 13.840TL. Evin bakım tutum sigorta masrafları ortalama değerinin %1 idir (0-25 yaş arası bir ev için ortalamadır). Ev almanın dünyada kabul gören temel mantığı vardır; aylık kira geliri*240’dan küçükse fiyat al, değilse alma. Kesinlikle iyi bir yatırımdır yahut değildir demek çok da mantıklı değildir, sonuç içinde bulunduğunuz duruma, piyasa değişkenlerine ve gelecek öngörü isabet oranınıza göre değişir. 100.000 TL yi Türkiye’de mevduata yatırmak ise biraz ekonomiyi takip eden insanlar için ziyadesiyle mantıksızdır. Küçük bir dip not; gelişmekte olan bölgelerde emlak fiyatları dillendirilmese de USD ye endekslidir. Örneğin 2013’te 120.000 TL olan ev bugün 290.000TL. USD bazlı kar kira geliri göz ardı edilirse neredeyse 0. Sevgiler.

    • Merhaba,

      İşte ben de diyorum ki madem dolar getiriyle aynı, niye evle uğraşayım? Ayrıca dolara da %4 getiri elde edebiliyorsunuz.

Bir cevap yazın

Tüm hakları saklıdır. & İzin almadan kullanılamaz

%d blogcu bunu beğendi: